Information om MERGOT. Registrera seminarium. Länk med asterix (*) kräver inloggning.
Seminarierna är öppna för alla som är intresserade.
Datum, tid Varaktighet |
Titel Sammanfattning Föredragshållare |
Lokal | Kontaktperson |
---|---|---|---|
2020-04-27 kl. 15:00 1,5 timmar |
Addition och subtraktion med tiotalsövergång i årskurs 1 Resultat från en pågående studie om addition och subtraktion med tiotalsövergång i årskurs 1 presenteras och diskuteras. Angelika Kullberg, Docent vid Institutionen för Didaktik och Pedagogisk Profession |
B3 315 Pedagogen, B-huset | Rimma Nyman, rimma.nyman@gu.se 031-786 21 23 |
2020-03-31 kl. 10:00 1 timme |
Elevers lärande av formler med tre variabler Seminariet kommer inledningsvis kort att presentera matematikdidaktisk forskning om hur elever hanterar formler med flera variabler. Därefter kommer resultat från en pilotstudie presenteras med fokus att beskriva vilka aspekter som är kritiska då elever lär sig hantera formler med tre variabler. Anna Holmlund |
Digitalt via Zoom: https://gu-se.zoom.us/j/8152824410 | Samuel Bengmark, samuel@chalmers.se, 031-772 5302 |
2020-03-13 kl. 13:00 2 timmar |
Disputation: Att urskilja grafiska aspekter av derivata Ulf Ryberg vid institutionen för didaktik och pedagogiskt profession försvarar sin avhandling med titeln Att urskilja grafiska aspekter av derivata – hur elevernas möjligheter påverkas av innehållets behandling i undervisningen. Syftet med denna avhandling är att studera hur undervisningens design påverkar elevernas lärande av derivata i den grafiska representationsformen. Avhandlingen bygger på två klassrumsstudier. I båda studierna undervisas flera elevgrupper om samma innehåll; relationen mellan grafen till en funktion och grafen till funktionens derivata. Den första studien har en praktiknära ansats där forskare och lärare samarbetar. Tre elevgrupper undervisas efter varandra. Mellan varje genomförande analyseras elevernas lärande. Med analysen som grund revideras undervisningsdesignen på så vis att sättet att behandla innehållet förändras. I den andra studien prövas de olika sätten att behandla innehållet under mer experimentella betingelser och elevernas kunskaper före och efter interventionen mäts med större noggrannhet. Resultaten från studierna är samstämmiga och visar att elevernas lärande gynnas om undervisningen avgränsas till den grafiska representationsformen och innehåller en variation av grafer med olika komplexitet. Omvänt, undervisning som lyfter flera representationsformer men innehåller mindre variation av grafer, erbjuder enligt studierna inte samma möjligheter att urskilja grafiska aspekter av derivata. Ulf Ryberg |
Pedagogen, hus B, sal BE 036 | Ulf Ryberg, ulf.ryberg@mariestad.se |
2020-02-19 kl. 15:00 1,5 timmar |
Matematikk i barnehagealder – perspektiver fra forskningen i FILIORUM – Senter for barnehageforskning Universitetet i Stavanger Ved Universitet i Stavanger har det siden 90-tallet vært arbeidet med dette området og flere prosjekter har vært og er i ferd med å gjennomføres der matematikk i barnehagen er inkludert. I denne presentasjonen vil jeg presentere sentrale funn fra et av disse prosjektene: Stavangerprosjektet-Det lærende barnet. Dette prosjektet har fulgt over 1000 barn fra toddleralder til 5. klasse. Stikkord: matematisk utvikling fra 2 ½ til 10 år, sammenhenger mellom matematisk utvikling og språk, motorikk og sosial utvikling, lek og matematikk, gruppen av barn med de svakeste matematiske ferdighetene. Professor Elin Lie Reikerås, Universitetet i Stavanger |
B1 114 Pedagogen | Camilla Björklund camilla.bjorklund@ped.gu.se |
2020-02-19 kl. 09:00 45 minuter |
Kritiska aspekter som praktiknära forskningsobjekt I detta seminarium kommer vi att diskutera potentialen i att man som undervisande lärare i matematik har kritiska aspekter, så som det definieras inom variationsteori, som forskningsobjekt i praktiknära forskning kopplat till sin egen undervisning. Samuel Bengmark |
MVL15 i Matematiska vetenskapers hus, Chalmers Tvärgata 3 | Samuel Bengmark, samuel@chalmers.se, 031-772 5302 |
2020-02-18 kl. 15:00 1,5 timmar |
Theories of expertise development - focusing on multiplicative relations Theories of expertise development (e.g. Ericsson 2006) have provided the foundations for a number of investigations of student's learning. However, these theories have been less often applied in mathematics education. The notion of adaptive expertise (e.g. Hatano & Inagaki, 1986) is more commonly applied in examining students' mathematical development. In our research group, we have carried out a series of investigations that harness aspects of expertise theories to identify novel predictors of individual differences in mathematical development and develop innovative learning environments aimed at supporting them. Central to these investigations is the role students’ tendency of spontaneous focusing on multiplicative relations (SFOR) outside of the math classroom plays in the development of adaptive rational number knowledge. It is hypothesized that those students with a higher SFOR tendency gain more self-initiated practice with mathematical knowledge in their everyday environment, leading to benefits in learning rational numbers in the classroom. Due to these findings, we have developed a pedagogical program aimed at increasing students’ tendency to recognize and use multiplicative relations in their everyday environments. I will present results from a series of classroom experiments testing the long term effects of this program on students’ rational number knowledge. FD Jake McMullen, Associate professor |
Pedagogen, B-huset, B3 332 | Rimma Nyman, rimma.nyman@gu.se, 0737777897 |
2019-12-18 kl. 13:00 2 timmar |
Views on the notion concept in mathematics education A concept analysis Avhandlingen utgör en teoretisk studie inom området matematikdidaktik, där olika användningar av begreppet concept (på svenska: begrepp) analyseras i texter från några vanligt förekommande ramverk. Lotta Wedman - slutseminarium. Diskutant: Mogens Niss |
B1 133, Hus B, Pedagogen | Lotta Wedman: lotta.wedman@gu.se |
2019-12-16 kl. 13:15 1,5 timmar |
Programmering i lärarutbildningen och på gymnasiet Jag kommer att presentera ett nyligen påbörjat projekt kring den pågående implementeringen av programmering i gymnasieskolans matematik. Inom projektet samverkar ämneslärarutbildningen och en gymnasieskola. Vi avser dels att utveckla programmeringsinslagen inom ämneslärarutbildningen, dels att undersöka på vilka sätt programmering kan erbjuda möjligheter för lärande i matematik jämfört med en mer traditionell undervisning. Johanna Pejlare |
MVL15 i Matematiska vetenskapers hus, Chalmers Tvärgata 3 | Samuel Bengmark, samuel@chalmers.se, 031-772 5302 |
2019-12-11 kl. 15:00 1,5 timmar |
EMLA-seminarium: Insights in the In-Service and Pre-Service Project "Children and Adults Explore Mathematics together" The long-term in-service and pre-service project “Children and Adults Explore Mathematics together” is designed to give both professionals and students in early childhood the possibility to connect various professional competencies. The “heart” of this project is a join-in-studio which is called “MachmitWerkstatt-MiniMa”. At this join-in-studio professionals in early childhood can play together with their children in prepared playing and exploring environments and explore mathematical aspects together. One important element of the join-in-studio setting lies in the videography of each visit at the studio. So a “sheltered” room of action is created with excellent conditions for observation and reflection. Professor Christiane Benz, Pädagogische Hochschule Karlsruhe |
B1 116 Pedagogen | Camilla Björklund camilla.bjorklund@ped.gu.se |
2019-11-18 kl. 13:15 1,5 timmar |
Matematikdidaktisk forskning kring variabelbegreppet Inledningsvis ges en kort översikt av variabelbegreppets historiska utveckling. Större delen av seminariet kommer sedan att behandla några studier om elevers uppfattningar om det mångsidiga variabelbegreppet. Anna Holmlund |
MVL15, Matematsiska vetenskap, Chalmers Tvärgata 3. | Samuel Bengmark, samuel@chalmers.se, 031-772 5302 |
2019-10-28 kl. 13:15 1 timme |
Strategi och problemlösning inom olika kunskapsområden En belysning av hur problemlösning och strategier behandlas inom ett antal kunskapsområden så som militärteori, spelteori och management. Jag kommer också att diskutera mina tankar om hur detta kan påverka tänkandet om dessa två begrepp när det gäller matematik. Éva Fülöp |
MVL15, i Matematiska vetenskapers hus, Chalmers Tvärgata 3. | Samuel Bengmark, samuel@chalmers.se, 031-772 5302 |
2019-10-28 kl. 13:15 1,5 timmar |
Strategi och problemlösning inom olika kunskapsområden Vi kommer att behandla: Strategibegreppets utveckling och användning i olika områden. Spelteorins användning under andra världskriget och sedan dess tillämpning inom ekonomi efter krigets slut. Strategins roll i problemlösning inom matematik. Exempel på några strategier inom matematisk problemlösning. Tankar om att göra det möjligt för alla att hantera det okända genom att undervisa om strategier. Éva Fülöp |
MVL15, i Matematiska vetenskapers hus, Chalmers Tvärgata 3. | Samuel Bengmark, samuel@chalmers.se, 031-772 5302 |
2019-09-25 kl. 15:00 1,5 timmar |
EMLA-seminarium: Matematikundervisning och elevers lärande i de lägre årskurserna i Syd-Afrika Vid seminariet kommer jag att delge erfarenheter från att ha medverkat i ett forskningsprojekt i Sydafrika. Ett projekt med syfte att utveckla matematikundervisning och elevers lärande, i de lägre årskurserna. Vad lärde jag mig? Vilka utmaningar ställdes jag inför? Hur har erfarenheter från projektet varit till nytta i arbetet med forskning i en svensk kontext? Vad kan vi lära oss av att delta i forsknings- och samverkansprojekt i mer obekanta kontexter? Anna-Lena Ekdahl, Jönköping university och Wits Watersrand university Johannesburg Syd-Afrika |
B1 134 Pedagogen | Camilla Björklund camilla.bjorklund@ped.gu.se |
2019-09-09 kl. 15:00 2 timmar |
I Marys klassrum: en mellanstadielärares matematikundervisning. Anna Pansell presenterar sin avhandling Det finns flera föreställningar i samhället om vad som gör att en matematiklärare är bra. En sådan föreställning kan handla om att det räcker med goda matematikkunskaper. Andra föreställningar handlar om att lärare i allt för hög grad styrs av läromedel och att de följer, eller inte följer, läroplanen. Många av dessa föreställningar styrks av studier som ofta baseras på ögonblicksbilder av lärares praktik. Studien baseras på ett åtta år långt samarbete mellan mig och Mary, en matematiklärare på mellanstadiet, där Marys undervisning studerats detaljerat både i klassrummet och i hennes arbete på skolan. Data från Marys klassrum, lärardiskussioner, läromedel och läroplan gjorde att det större sammanhang som omger Marys undervisning kunde studeras. En långsiktig fallstudie som denna avslöjar inte bara detaljer rörande enskilda lärare, utan den visar också på det som till stor del bestäms av andra än läraren. Därför kan en fallstudie med en ensam lärare synliggöra vad som utmärker lärares arbete. Studien visar att en professionell lärare fattar komplicerade beslut där den egna kunskapen balanseras mot andra delar av det större sammanhang som omger dem, det är till exempel inte överraskande att övergripande matematiska förklaringsmodeller saknas i klassrummet om de också saknas i både lärardiskussioner, läromedel och läroplan. Orsaker till både förtjänster och brister i undervisningen finns inte främst hos den enskilda läraren. Studien visar samtidigt att lärarens professionalism skulle kunna stärkas om det blev viktigt att tydligt motivera grunderna för matematikundervisning. Anna Pansell |
Pedagogen, Hus B, B3 332 | Rimma Nyman. rimma.nyman@gu.se |
2019-09-06 kl. 10:00 2 timmar |
Disputation Avhandling för filosofie doktorsexamen i matematik/naturvetenskap, inriktning utbildningsvetenskap. Opponent: Eva Fülöp |
Chalmers, Chalmersplatsen 1 - Sal Pascal, matematiska vetenskaper, Chalmers Tvärgata 3 (Chalmersområdet), Göteborg | Samuel Bengmark, handledare: samuel.bengmarkgu.se |
2019-06-03 kl. 13:15 2 timmar |
Statistical reasoning Hanan Innabi will present research on statistical reasoning and generalisation related to teaching practice. Hanan Innabi |
B3 316 | Rimma Nyman |
2019-05-21 kl. 2 timmar |
Onlineundervisning TLM-seminarium, Matematiska Vetenskaper Tommy Gustafsson |
Chalmers, MVL 15 | Samuel Bengmark, samuel@chalmers.se |
2019-05-15 kl. 15:00 1,5 timmar |
Matematikundervisning i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt EMLA-seminarium Hanna Palmér, docent i matematikdidaktik Linnéuniversitetet. |
Pedagogen hus B sal B2 235 | Camilla Björklund, camilla.bjorklund@ped.gu.se |